آموزش(9) ساختن اپلیکیشن موش بازیگوش با اپ اینورتر(3)
مولفهها و رویدادها
اکنون رفتارها را مشخص و تعیین میکنیم و در همین حال با موارد جدیدی در اپ اینورتر آشنا میشویم. نخستین چیز رویّه است.
رویه دنباله رویدادهایی است که در پروژه یکبار تنظیم میشود و در همه موارد مشابه به آن استناد میگردد، تا لازم نباشد آن رفتار تکراری را بارها و بارها بنویسیم.
تعریف رویّه( Procedures)
در این بازی دو رویه داریم:
1- حرکت موش کور: که به صورت تصادفی در جایی از بوم خود را نشان میدهد.
2- تازه شدن امتیاز: که نوشته امتیاز را در برچسب امتیاز تازهسازی میکند.
با حرکت موش کور شروع میکنیم.
در قسمت ویرایشگر بلوک از قسمت (Built-In)، کشوی رویدادها ( Procedures) را باز میکنیم. ساخت روِیّه (to procedure) را بیرون میکشیم و نام آن را به حرکت موش کور(MoveMole) تغییر میدهیم.
بلوک حرکت موش کور (MoveMole) برچسب انجام دادن (do) دارد، که شرح رویّه را در آنجا میگذاریم. اینجا دو شرح دهیم: جای قرارگیری موش در روی بوم از نظر ارتفاع و عرض. برای هر کدام مقداری بین 0 و 1 قرار میدهیم. اینکار را با استفاده از ( بخش بندی تصادفی: random fraction ) و بلوک ضرب (multiplication) و منها (subtraction) انجام میدهیم. اینها را در کشوی ریاضی (Math) پیدا میکنید.
نتیجه کارتان باید شبیه به تصویر زیر باشد:
نکته مهم: روی هر کدام از اشیا که کلیک کنید، میتوانید رویّههای همان را بیابید. مثلاً برای گذاشتن فرمان (Set Mole .X to) باید روی نام (Mole) کلیک کنید.
بقیه در قسمت چهار
مطالب شما هم مفیده داداش
منم قبلا به کار برنامه نویسی علاقه داشتم
ولی بعد از دیدن ۳۰ تا فیلم آموزشی دیدم که زیادم به درد من نمیخوره